14 THE NEW REPURLIC

|

{

who is controlled and who is stabilized, and whethé:r our
tenant’s primary residence is in New York or Florida.”

On a trip to Disney World two years ago, Wang coldn’t
resist driving over to Sarasota to see her tenant’s pther
home. “It’s a beautiful place,” she said. “I couldn’t asfford
to live there myself.”

WILLIAM TUCKER

William Tucker lives in Brooklyn and-is writing a book
about rent control.

. The Greek tabloid and the KGB.
RED ALL OVER

AJ'HOUGH traditionally Justice is portrayed as a

blindfolded maiden holding scales, the original
Greek goddess of justice, Themis, was not always depicted
with her eyes covered. That she might still be a tad selec-
tive with her virtue today can be seen from the curious
spate of legal action concerning Greece’s most popular
newspaper, Ftinos (“The Nation”). Paul Anastasi, the Ath-
ens correspondent for the New York Times and London Daily
Telegraph, contends the newspaper was established with
financing and support from the Soviet KGB for the pur-
pose of spreading disinformation.

With a circulation of 180,000, Efhnos is Greece’s largest
daily. On the outside, it is hardly your standard party rag.
A lively Murdoch-style tabloid, Ethnos revolutionized the
tired Greek press when it started publishing in 1981. It
combines color pictures, gossip, sports, and sleaze with a
heavy dose of what one Greek prosecutor calls “raw Soviet
propaganda.” Ethnos readers learned, for example, that the
CIA was behind Indira Gandhi’s assassination, that 2,000
people were killed on the first day of the U.S. invasion of
Grenada, that KAL flight 007 was a deliberate “provoca-
tion” against the Soviets, that East Germany is an “exam-
ple for East and West,”” and that the Soviet Union itself is
"a genuine democracy . . . the first peace bloc in history.”
Lately it has given prominence to suggestions that the
Americans were behind the murder of Swedish premier
Olof Palme and that the Challenger exploded because it
was carrying secret SDI equipment to be tested in space.
Ethnos even refuses to report any action by the Papandreou
government with which it does not agree.

The Anastasi affair began back in June 1983 when his
book Take the Nation in Your Hands, alleging that the KGB
was involved in the start-up of the paper, appeared in
Greece. Most of the book was based on documents that
Anastasi obtained from Yannis Yannikos, a Greek Com-
munist. Yannikos was embittered after having "been
squeezed out of the profitable Ffhnes venture in 1981 by his
publishing partner, George Bobolas. The documents

Fo  THE NEW REPUBIC

showed that in 1978 the two men signed contracts with the
Soviet copyright office in Moscow for permission to pub-
lish a Greek-language edition of the 34-volume The Great
Soviet Encyclopedia. Yannikos says that the profits from this
deal were then used to start £thnos. The newspaper was
produced by the same staff that worked on the encyclope-
dia, and works out of the same building. What really irked
Yannikos was that the Russians preferred Bobolas, a
wealthy right-wing Greek, to him, a lifelong dedicated

.Communist. (Bobolas, in fact, was the only Greek journal-

ist to receive an award from the notorious right-wing colo-
nels who ruled the country from 1967 to 1973.)

When Yannikos was ousted from the venture, he sued
Bobolas. He also talked to Anastasi. After Anastasi’s book
was published, Etinos sued Anastasi. But Yannikos sud-
denly settled out of court with Bobolas for $650,000 and
declined to testify on Anastasi’s behalf.

Without his chief witness, Anastasi was conv:cted of
defamation. The court did not dispute that the Soviet offi-
cials with whom the Ethnos executives signed commercial
and publishing agreements were KGB agents. But it could
not be proved that the Ethnos editor and publisher knew
this, as Anastasi had contended. On appeal his sentence
was reduced from two years’ imprisonment to one, and
then was commuted to a fine. Anastasi, though, was not
acquitted. Nor has he retracted his charges. ““What is miss-
ing here is a contract spelling it all out with the KGB—
which of course never existed and never could exist,” says
Anastasi. “But any court can put two and two together.”

UT THIS WAS only the beginning. In July 1983 Ethnos
published a transcript obtained from an illegal wire~

tap of a conversation between Anastasi and-a lawyer on the™

New York Times's Athens bureau phone. Ethnos editors

claimed that the transcript was delivered to the paper

anonymously and that three government officials gave
permission ‘to publish it. Ethnos absurdly portrayed the
conversation as a terrorist conspiracy. The government
denied it had given its permission, and prosecuted George
Bobolas and the editor of Ethnos for illegally publishing it.
The two men were sentenced last year to five months’
imprisonment each (later commuted to fines). However,
early in May of this year, a Greek state prosecutor, relying
on the testimony of £thnos executives about this conversa-
tion, indicted Anastasi for threatening terrorist acts against
Ethnos. While there are indications the indictment may be
dropped, Anastasi has already filed a countersuit against
the Ethnos executives for defamation and perjury.

There is yet another lawsuit'in the Ftinos mesg, and it is
the one that may blow the whole affair wide o;n. This is
Ethnos's pending suit against the Economist in Britain, which
was recently postponed until the fall at Fthnos’s request.
More than a year before Anastasi came out with his book,
the Eronomist published its own charges of Soviet links to
Ethnos in its “Foreign Report” newsletter. Naturally, the
drama—-or farce~-would not be complete without the req-
uisite countersuit; the Economist is suing Ethnos for the lat-
ter’s claim that the former is a CIA front.

g T >wg g s iy




